Mišljenja Cinemark

CLIFFHANGER Stallone na vrhu akcijske planine

FILM: Cliffhanger; akcija; SAD, 1993.; REŽIJA: Renny Harlin; ULOGE: Sylvester Stallone, John Lithgow; OCJENA: **** 1/2

Stallone se već verao po klisurama i penjao po snježim masivima, ali nikad kao u ovom filmu. Renny Harlin je odveo Rockyja na Rocky Mountains i podigao spomenik od stijene odvaljenom Stalloneu, kao i žanru koji su polako, ali sigurno preuzimala računala. Simbolično je da epski 'score' potpisuje Trevor Jones, autor glazbe za 'The Last Of The Mohicans'. 'Cliffhanger' je jedan od posljednjih Mohikanaca akcijskog filma 90-ih.

Intenzitet napetosti u sada već žanrovski ikoničkoj početnoj sceni "Cliffhangera" (1993.) gotovo da nema pandana kad je akcijski spektakl u pitanju. Planinar Gabe Walker (Stallone) pokušava spasiti Sarah (Michelle Joyner), djevojku ozlijeđenog Hala Tuckera (Michael Rooker), njegovog najboljeg prijatelja i kolege.

Sarah visi na žici rasprostrtoj između dva planinska vrha. Gabe smjesta hita u pomoć, u tome ga podržava njegova cura za upravljačem helikoptera Jessie (Janine Turner), iako Hal smatra da žica neće izdržati oboje. Uspijeva dohvatiti Sarah u zadnji tren prije nego je skliznula s žice i držati je iznad kilometarske provalije nabreklim mišićima desne ruke.

No, panika je golema. "Ne daj da padnem, Gabe", vriskovima kumi prepadnuta Sarah u strahu da će pasti u bezdan između klisura jednako kao i pseći plišanac iz njezina ruksaka. "Posegni, nećeš umrijeti", bodri je Gabe, ali nesretnica se vrpolji i njezina ruka klizi li ga, klizi iz rukavice...

Uvodnu scenu "Cliffhangera" parodirao je dvije godine kasnije nastavak "Acea Venture", ali nije joj nimalo umanjio snagu. To je scena koja je i najpospanijeg gledatelja na "Sly Stallone all-nighteru" drmnula iz sna kad se film prikazao oko 8.50 ujutro kao posljdnji na cjelonoćnom maratonu.

Na svako novo gledanje filma scena gura na rub kinofotelje ili kućnog trosjeda zahvaljujući nazubljenoj tenziji koja se može kidati oštrim Rambovim nožem. Uvijek se nekako potajice nadamo da će Gabe ipak izbaviti Sarah iz sigurne pogibelji, ali redatelj Renny Harlin je bio neumoljiv i to se ne događa.

Scena je zapravo bila žanrovski odvažna: akcijski heroj nije uspio spasiti djevojku kakvu akcijaši po "defaultu" spašavaju, pače nenamjerno je, potencijalno krivom prosudbom, skrivio njezinu smrt ili je barem nije spriječio. Ona je bila "dramaturški" potrebna filmu, odnosno Gabeu i Stalloneu.

Tako bi se lik i njegov tumač mogli iskupiti i odriješiti grijehe kroz kasniju akciju, kad se na planinu sruši zrakplov s negativcima, predvođenim Qualenom (John Lithgow, drugi put sjajan kao inteligentni akcijski "bad guy" nakon "Ricocheta"), u potrazi za rasutim kovčezima punima dolara.

Podsjetimo, "Cliffhanger" je bio Stalloneov povratnički akcijski blockbuster, prvi poslije "Ramba III" i "Tango&Casha", ujedno i iskupnički nakon kraha petog "Rockyja" i dviju loše primljenih komedija s početka devedesetih, "Stani ili će moja mama pucati" i "Oscar", od kojih je potonja ustvari bila prilično dobra.

"Comeback" je potpomognut odabirom pravog režisera i Stallone se (opet) našao na vrhu akcijske planine zahvaljujući finskom maestru akcije: "Cliffhanger" je lavina Rennyja Harlina, jedan od vrhova "čistog" akcijskog filma devedesetih i kandidat za "best of" listu dekade uz "Brzinu", "Umri muški 2&3", "Čovjeka bez lica", "Tešku metu", "Pakleni val", "Prljavi igraju prljavo", "Pakleni poljubac", "Bjegunca", "Žestokog policajca"...

Do sredine devedesetih Harlin je bio prva liga. Nikad akcijski "auteur" i umjetnik kao John McTiernan ("Predator", "Umri muški"), ali svakako zanatski ekspert s njegovim okom za zahtjevnu orkestraciju teškaške kaskaderske/praktične akcije, dakle iz ere prije poplave CGI-ja.

Nakon "Die Hard 2", a prije "The Long Kiss Goodnight", ovo je središnji dio Harlinove odlične (i neslužbene) "snježne trilogije", u kojem je redatelj izvlačio maksimum iz jedinstvene gorske scenografije, daleko od gradske vreve "Smrtonosnog oružja" i urbano dominantnih akcića kraja osamdesetih/početka devedesetih, spretnom režijom neutraliziravši neke akcijske proizvoljnosti scenarija.

Iz uvodne scene Harlin razvija i nabildava cijeli film, još steroidniji od njegova prethodnika "Umri muški 2" - s kojim ga vezuje koncept ("Cliffhanger" ne skriva da je "Die Hard" na planini) i eksplozije aviona - vidljivo po sceni kad Stallone napravi "mrtvo dizanje" s negativcem umjesto utega i natakne ga na golemi stalaktit u špilji, naspram relativno sličnom rješavanju zlikovca od strane Brucea Willisa.

Prilikom "zračnog" transfera, bolje reći krađe novca među oblacima, negativac izvodi ono što Sarah nije uspjela, i to "na kvadrat": prebacit će se na žici iz jednog zrakoplova aviona u drugi (kaskader je to doista napravio!) u sceni koju je sigurno stoput odgledao Christopher Nolan prije režiranja Baneove avionske otmice u blockbusteru "Vitez tame: Povratak".

A mnoge grčevite akcijske scene su odigrane na vršcima prstiju nabildane ruke koja visi s litice i gaze je nečije noge da otpusti stisak. Po običaju, Stallone je dobar dio scena odradio sam, pristavši na ulogu kako bi odganao strah od visina.

Sigurno je bio vezan sigurnosnim žicama, ali svejedno – visio je sa snijegom prekrivenih planinskih stijena u par navrata, ponekad i jednom rukom. "Samo visim, Jessie", ironično će Gabe na početku filma. Akcija je sve samo ne "fejk" i Tom Cruise je garant fan "Cliffhangera" čija je adrenalinska, pogibeljna uzbuđenja prenio u neke nastavke "Nemoguće misije".

Helikopteri lete još bliže Stalloneovoj glavi u odnosu na "Ramba III", sve da Harlin uprizori punokrvni "money shot" pomoću kamermana Alexa Thomsona ("Alien 3", "Razbijač") koji je obavio lavovski posao. Kamera često gleda u ponor s ruba planine, krajnje je vrtoglava i na momente izaziva "vertigo" efekt da jedan Scottie Ferguson (James Stewart) ne bi mogao odgledati "Cliffhangera".

Promotrite kako se kamera nošena mecima, bez "reza", penje uvis po planini od negativaca do Gabea poviše njih nakon što je on otišao dobaviti prvi od tri kovčega u kojima se, kako veli "hansgruberovski" cinični Qualen, nalaze "odijela, čarape, 100 milijuna dolara... uobičajene stvari".

Stallone se već verao po klisurama (sjećate se litice u "Rambu I"?) i penjao po snježim masivima (kulminacija treninga u "Rockyju IV"), ali tata akcije nikad nije postao mitski planinski čovjek i hrvao se i s majkom prirodom (uz negativce) kao u ovom filmu.

Harlin je odveo Rockyja na Rocky Mountains i podigao spomenik od stijene odvaljenom Stalloneu, kao i žanru koji su polako počela preuzimati računala. Simbolično je da epski "score" filma, "predatorski" u tenzičnim partiturama, potpisuje autor glazbe za "The Last Of The Mohicans" Trevor Jones. "Cliffhanger" je jedan od posljednjih Mohikanaca akcijskog žanra devedesetih.

Van 'The Dam': Ništa od nastavka, ali tu je ženski 'reboot'

"Cliffhanger" se emitira ove subote i nedjelje na RTL2. Zanimljivo, nastavak "Cliffhangera", podnaslovljen "The Dam", planirao se dugo vremena: Gabe se u tom filmu trebao boriti s teroristima koji su preuzeli Hooverovu branu. Ipak, od njega očito neće biti ništa kad dosad nije, ali zato je nedavno najavljena ženska inačica "Cliffhangera" na valu trenda rodne zamjene uloga ("Istjerivači duhova", "Oceanovih 8").

Naslovnica Cinemark